Het is alweer even geleden dat jij van mij gehoord hebt. Ik moest gewoon tijd nemen voor mijn innerlijke proces en merkte dat het schrijven van een e-zine en blog daar niet goed bij paste. Ondertussen is het alweer lente. Ik geniet daar met volle teugen van. Heerlijk de zon, de vogels die door elkaar heen tjilpen. De zonnebrillen zijn weer uit de koker gehaald. De eerste blote benen armen en voeten heb ik mogen bewonderen… Nog een beetje wit! Het lijkt nu net alsof iedereen uit zijn holletje is gekropen. Volgens mij is de zon de allerbeste medicijn tegen alle chagrijn.
Zoals ik al zei, heb ik de afgelopen tijd veel ‘achterover’ geleund, gemediteerd en veel gewandeld. Door het wandelen voel ik me gegrond waardoor ik beter in balans ben en kan blijven. Ik heb over gronden eerder een blog geschreven. Lees hier meer over op https://www.helenderwijze.nl/voel-jij-grond-onder-je-voeten/Om datgene te doen wat jij werkelijk nodig hebt geef ik je ook deze keer 3 tips om jezelf te behoeden voor oververmoeidheid en stress.

Tip 4: Let op je houding en til techniek.

Naast mijn praktijk Helender Wijze, werk ik een aantal dagen op een babygroep (0-2 jaar), als pedagogisch medewerker. Een paar weken geleden was ik net begonnen met werken. Ik tilde een dreumes op en draaide me om naar de tafel en…..au, ik had mijn rug verdraaid. Voor mij was het zaak om goed aan mijn houding en til techniek te denken. Gelukkig is de pijn na enkele weken vanzelf overgegaan. Het is sowieso goed om op je houding te letten. Als je een lichaamshouding aanneemt die niet helemaal correct is, dan vraagt dat meer energie. Let maar eens op hoe je staat of zit. Als je vaak op één been staat, of met je voeten over elkaar heen gekruist, of met je benen over elkaar op de bank, dan raakt het heupgebied uit balans. Eenmaal uit balans dan kan de rest van je lijf  ook gemakkelijk uit balans raken. Je voelt je dan kwetsbaar en dat straal je dan ook uit. Als je eenmaal uit balans bent is het veel moeilijker om bij jezelf te blijven, te voelen wat jij wilt, wat jouw grenzen zijn. Het is dus fijn voor een gevoelig persoon om balans in je lijf te hebben en te houden! Als je hulp nodig hebt om de balans weer te (her)vinden en de regie van je leven weer terug te pakken, dan ben je bij Helender Wijze, praktijk voor energie en balans, aan het juiste adres.

Tip 5: Blijf in beweging  tip 4,5,6 om oververmoeidheid te tackelen

Als je in beweging bent kun je jezelf helemaal ontladen en je batterij weer opladen. Het is helemaal fantastisch als je op het zelfde moment in het NU kunt zijn. Doe de bewegingen die je leuk vindt met aandacht. Je kunt hiervoor je ademhaling gebruiken, deze heb je altijd paraat! Helaas zorgt het ‘in beweging’ zijn ook wel eens voor stress en spanningen. Misschien herken jij jezelf hier in. Het is lente en je wilt in de zomer die mooie bikini aan. Voor het mooie zou je dan een paar kilo willen afvallen. Van jezelf MOET je naar de sportschool terwijl je moe bent en liever met je zere voeten in een warm voetenbadje lui op de bank zit. Zoek een bewegingsvorm die bij je past, wat je leuk vindt, waarbij je jezelf volledig kunt ontspannen.

Tip 6: Een goede nachtrust

Slaap jij als een roos? Zo ja dan heb je mazzel. Hsp-ers liggen nog wel eens te draaien en te woelen in hun bed. Als jij alles wat jij overdag hebt meegemaakt een plek hebt kunnen geven voordat je gaat slapen, dan heb je waarschijnlijk een goede nachtrust. Dit is dus niet iedereen gegeven. Wanneer jij je laat leiden door je hoofd, dan kan het zijn dat je nog even iets op wilt schrijven, terwijl je al in bed ligt. Grote kans dat er naast je bed een kladblok ligt om deze ingevingen op te schrijven. Soms zit je zo in de flow dat je nog even tot een uurtje of tien ‘s avonds door blijft werken. Het gevolg daarvan kan zijn dat je om één uur ’s nachts nog klaar wakker bent omdat je hersenen overprikkeld zijn geraakt. Het is een gegeven dat gevoelige volwassenen en kinderen de gebeurtenissen verwerken in hun slaap. Het is daarom aan te raden om één of twee uur voordat je gaat slapen iets te gaan doen waarbij je jouw denkhoofd kunt uitschakelen. Hierbij kun je denken aan yogaoefeningen, meditatie, of het nemen van een warm voetenbadje tijdens het lezen van een ontspannend boek. Je kunt ook creatief bezig zijn, schrijven in je dagboek, tekenen of kleuren. Wat ik zelf het meest ontspannend vind is lekker voor me uit staren en een wandeling maken in de natuur.

Mocht je de tips 1, 2 en 3 om je te behoeden voor stress en oververmoeidheid nog eens willen nalezen. Klik dan op de url die hierna volgt: https://www.helenderwijze.nl/tip-1-2-3-om-stress-te-tackelen/

Affirmatie of mantra:

Omdat ik “positief denken” een warm hart toedraag, wil ik jou, als lezer van mijn E-zine en blog, elke keer een positieve affirmatie meegeven. De affirmatie van deze keer is:

IK HOEF ALLEEN TE DOEN WAT IK DOE, EN ERVAN TE GENIETEN.

Deze affirmatie kun je zo vaak mogelijk hardop of in gedachten, zeggen. Op een briefje schrijven en overal ophangen. Mijn missie is om een liefdevolle samenleving te creëren, waarin iedereen zich verbonden voelt en veilig, waardoor men kan thuiskomen bij zichzelf. De eerste stap daarnaar toe is positief zijn. Positiviteit naar jezelf én de wereld om je heen. Dat kan je bereiken met deze affirmatie.  

Ik heb een vraag aan jou, die je onder aan mijn blog kan beantwoorden: Welke manieren van ontspanning gebruik jij om met stress en oververmoeidheid om te gaan? 
Door mijn blog te delen op social media help je mij enorm om meer mensen te bereiken. Voel je vrij om te delen, graag zelfs!

P.S. Mijn website Helender Wijze groeit voor 90% door doorverwijzingen, mijn vraag aan jou:
Ken jij personen waarvan jij denkt dat Sensi-therapie goed zou kunnen werken? Stuur ze dan door naar www.helenderwijze.nl voor meer informatie over mijn diensten. Bedankt!

Ik wens jou een energiek en hooggevoelig leven toe!
Tot de volgende keer!
Lentegroet Susan.

Share This