E-Zine

Ben jij wel eens overprikkeld en wat doe jij daaraan?

Het nieuwe jaar is alweer een paar weken oud. Ik had mezelf voorgenomen om in deze maand mijn eerste E-zine én Blog te schrijven en in de wereld te zetten. Mijn blog is klaar en is HIER te lezen. Nu nog mijn E-zine én Blog aan elkaar koppelen en….. klaar is Suus?

Wat is er veel gebeurd in 2015. Er zijn al heel wat thema’s gepasseerd. Aanslagen, Honger, armoede en ziektes. Ik kan er niet altijd goed van loskomen als hooggevoelig persoon. Daarom heb ik me voorgenomen om alleen de krant te lezen en het journaal te kijken als ik het echt wil en aankan. Als ik niet goed naar mezelf luister komt het nog wel eens voor dat ik overprikkeld raak. (Hier ga ik later wat verder op in). Alle beelden, gevoelens, geluiden, geuren en kleuren komen dan binnen en kunnen mijn systeem in de war brengen. Voor mij is dat een kwestie van voelen en keuzes maken.

Het voordeel van mijn Hooggevoeligheid is dat ik er mijn kracht uit heb kunnen halen. In mijn Sensi-therapie praktijk help ik vrouwen en kinderen met hun hooggevoeligheid en ik leer hen om grenzen aan te geven én voor zichzelf op te komen. Hiervoor gebruik ik mijn intuïtie en helende handen als instrument om vandaar uit in verbinding met de cliënt te zijn. Hier voel ik me heel dankbaar voor.

Wat is hooggevoeligheid nu precies?

Het is een karaktereigenschap die voorkomt bij ongeveer 20% van de mensen. Het is erfelijk. Het zenuwstelsel neemt meer details waar en heeft daardoor meer tijd nodig om dingen te kunnen verwerken. Doordat alle zintuigen worden gebruikt voelt een Hooggevoelig persoon veel en kan sneller vermoeit raken.

Wat is overprikkeling?

Overprikkeling is een overactiviteit van het zenuwstelsel op een prikkel van buitenaf.

N

Kortetermijnoverprikkeling

Kan voorkomen als je te lang geconcentreerd met iets bent bezig geweest. Je hebt dan de signalen van je lichaam niet of te laat opgemerkt. Je kunt dan uit balans raken en snauwerig. Meditatie kan de overprikkeling verhelpen.

N

Langetermijnoverprikkeling

Kan voorkomen wanneer er meerdere prikkelingen voor langere tijd aanhouden. Als het niet onderkent wordt kan er een burn-out ontstaan of een angststoornis.

Tot slot wil ik nog even kwijt dat ik twee gratis meditaties heb opgenomen. Eén voor jou, en eventueel een voor je kind. Want meditatie is voor mij dé remedie tegen kortetermijn-overprikkeling.

Ik wil je bedanken dat je mijn E-zine en Blog hebt gelezen. Wil je me laten weten of ik je heb kunnen helpen met mijn informatie?

Tot de volgende maand,

Lieve groet,

Susan.

Share This